Sininen Caprice

JAA
ARTIKKELI

Mobilisti 2000 –lehdessä 1/15 oli Chevrolet Capricea käsittelevä tarina. Jutussa mainittiin sarjamurhaajankin käyttäneen vastaavaa autoa. Tässä lisätietoa asiasta.

Lokakuussa 2002 Maryland, Virginia ja Washington D.C. elivät kolmen viikon ajan pelossa, kun ”Beltway sniperina” tunnettu sarjamurhaaja ampui sattumanvaraisesti valikoimiaan valkoihoisia ja aasialaisia ihmisiä. Suurin osa uhreista ammuttiin pitkältä etäisyydeltä kauppojen tai huoltoasemien piha-alueilla. Aseena oli huippuluokan kiikaritähtäimellä varustettu, .223 kaliiberin XM-15 Bushmaster -puoliautomaattikivääri.

Ampujaa ei havaittu, koska hän piileskeli sinisen 1990 Chevrolet Caprice Sedanin tavaratilaan rakentamassaan poterossa, josta hän saattoi tähdätä rekisterikilven ylle tekemänsä kolon kautta. Ampumapaikoille hän jätti mystisiä viestejä tarot-korteille kirjoitettuna ja sittemmin hän myös soitteli poliisille kehuskellen murhillaan ja oveluudellaan.

Vasta seitsemän onnistuneen murhan ja yhtä monen haavoittamisen jälkeen viranomaiset pääsivät kunnolla tekijän jäljille – tai pikemminkin hänen autonsa jäljille. Sininen Caprice oli nähty liikkuvan alueilla ennen ja jälkeen ampumisten. Epäillyt pidätettiin nukkumasta autossaan tavallisella parkkipaikalla Marylandissa. Tuolloin varmistui, että asialla oli afroamerikkalainen kaksikko John Allen Muhammad (41) ja hänen sukulaispoikansa Lee Boyd Malvo (17).

Tutkimuksissa paljastui, että Osama bin Ladenia suuresti ihaileva islamisti Muhammad oli ampunut useita ihmisiä eteläisissä osavaltioissa jo aiemmin samana vuonna. Hänet tuomittiin kuolemaan ja tuomio pantiin täytäntöön marraskuussa 2009. Auton ampuma-asemiin ja sieltä pois luovinut Malvo istuu elinkautista rangaistusta. Aiheesta on tehty vuonna 2013 onnistunut elokuva, ”Blue Caprice”.

Lisätietoja löytää vaikkapa G-miehiltä.

$RVKY9LM

Mobilisti on jo 40 vuotta toiminut ajoneuvokulttuurin ja alan harrastajien äänenkannattajana. Lehden linja on ollut alusta lähtien sama: Jos laite pitää pahaa ääntä ja/tai siinä on pyöriviä osia, se kuuluu Mobilisti-lehteen. Tilaajat saavat jokaisessa numerossa vähintään kahdeksan sivua enemmän luettavaa kuin irtonumero-ostajat. Nyt normaaliin Mobilistin tilaukseen kuuluu myös digilehti ja täydellinen lehtiarkisto numerosta 1/1979 aina tähän päivään saakka.

TILAA LEHTI

Joko luit nämä autojutut:

Mobilisti 6/2022 – Se siniverinen

Vuoden kuudes Mobilisti vyöryttää lukijan aisteille monipuolisen keskityksen aiheita. On Toyota Celica Supraa 80-luvun alusta, on Douglas-moottoripyörää yli sadan vuoden takaa. Tutustumme …

LUE LISÄÄ

Simo Lampinen: ELÄMÄNI RITSAT

Ei ole helppoa keksiä toista ihmistä, jonka elämässä autolla olisi ollut niin keskeinen sija kuin Simo Lampisella. Auto on antanut hänelle elannon, mutta hän on myös invaliditeettinsa takia …

LUE LISÄÄ

Ei vieläkään mitään uutta!

Vuoden 2019 kahdeksas Mobilisti on postissa. Lehti ei todellakaan sisällä mitään uutta, mutta paljon ennennäkemätöntä vanhaa asiaa. Huomio! Aiemmista tiedoista poiketen lehti on lähtenyt …

LUE LISÄÄ