Hylkyautovarikon haamut

JAA
ARTIKKELI

Helsingin kaupunki kerää väärin pysäköityjä tai hylättyjä ajoneuvoja varikolleen Tattarisuon teollisuusalueelle. Alueella on perinteisesti ollut pääasiassa nuhjuisia parhaan käyttöikänsä nähneitä käyttöajoneuvoja, mutta joskus myös erikoisempaa kalustoa.

Tällä kertaa varikolle on hinattu kaksi kesken jäänyttä brittiprojektia ja kolme outoa kolmipyörää. Ajoneuvojen historia ei ole toimituksen tiedossa. Vaikuttaa siltä kuin kummankin brittiauton kunnostusta olisi aloitettu.

Vaikka jotakin oleellista etupään pellityksestä on unohtunut matkan varrelle, on 1933-36 Rolls-Royce 20/25 Limousine yhä ryhdissään. Kori on ilmeisesti Windoverin tai H.J.Mullinerin käsialaa, RR itse myi tuolloin vain alustoja. Sisällä on asiaankuuluvaa pähkinäpuun juuriviilua huomattavan hyvin säilyneenä sekä silkkikaihtimet takaosastolle, mutta nahkaverhoilun ulottaminen myös herrasväen puolelle haiskahtaa myöhemmältä ajattelulta. Värivalinta saanee useimmat arvostamaan mustan maalin ajatonta kauneutta. Auton moottori puuttuu, mutta etulasissa on Brittein saarilla käytetty verotarra vuodelta 2005 eli luulisi moottorin olleen silloin vielä paikoillaan.

Elämä ei suju aina suunnitelmien mukaan. Rollsin oikealla puolella lepäävä 1955-1959 Bentley S1 Standard Steel Saloon ei päässyt viettämään eläkepäiviään luksushuvilan talliin Jerseyn saarella tai Beverly Hillsin palmujen katveeseen, vaan päätyi puhki ruostuneena, puolikuolleena koomapotilaana jäätymään hankeen jossakin ”Finlandiassa”. Osakauppiaille yhä arvokas kohde. Bentleyn peltiosat istuvat sen verran huonosti, että voi olettaa joko auton rungon olevan poikki tai että huonosti edenneen projektin peltiosat olisi nostettu vain väliaikaisesti takaisin paikoilleen.

CityEl eli tuttavallisemmin Ellert oli alun perin tanskalainen sähköauto, joka sähköisti markkinat tullessaan tarjolle 1987. Tosiasiassa Ellertien tarjonta on jatkuvasti ylittänyt kysynnän ja auton kaikki kolme tanskalaisvalmistajaa ajautuivat taloudellisiin vaikeuksiin. Idea saatiin kaupatuksi saksalaisille, joskin ensimmäinen firma meni sielläkin kaputt. Nykyisin sitä kauppaa Ellertin historian kuudes, jälleen saksalainen yrittäjä, Krabatt UG. Sen edeltäjä, CityCom GmbH, pudotti valitettavasti valikoimista ultraseksikkään avomallin ja korvasi sen järkevämmällä CityEl Targalla (kuvassa oikealla). Mutta kuka toi nämä lumienkelit tänne kauas pohjoiseen palelemaan?

Ellert on yhdelle aikuiselle ja yhdelle selkä edellä matkaavalle lapselle suunniteltu urbaani kulkupeli. Alkupään tuotannossa tekniikka oli 36-volttista ja kolmella 80 Ah:n lyijyakulla sekä 2,5 kW:n moottorilla pääsi jopa 55 km:n taipaleen, huippunopeuden ollessa 40 km/h. Nykyversio on varustettu 4,5 kW:n isolohkolla ja tyyriimmällä 100 litiumakustolla Ellert syöksyy soijalatte-anniskelupaikkojen välillä jopa 63 km/h nopeudella, eikä meno hyydy kuin vasta 120 kilometrin kohdalla.

Jos tuntemattomaksi jäänyt omistaja ei lunasta ajoneuvoja pois kahden kuukauden kuluessa, siirtyvät ne kaupungin omistukseen ja huutokaupataan ympäristöluvan saaneiden yritysten kesken.

Mobilisti on jo 40 vuotta toiminut ajoneuvokulttuurin ja alan harrastajien äänenkannattajana. Lehden linja on ollut alusta lähtien sama: Jos laite pitää pahaa ääntä ja/tai siinä on pyöriviä osia, se kuuluu Mobilisti-lehteen. Tilaajat saavat jokaisessa numerossa vähintään kahdeksan sivua enemmän luettavaa kuin irtonumero-ostajat. Nyt normaaliin Mobilistin tilaukseen kuuluu myös digilehti ja täydellinen lehtiarkisto numerosta 1/1979 aina tähän päivään saakka.

TILAA LEHTI

Joko luit nämä autojutut:

Hyvää ei tarvitse vaihtaa ikinä

Auton vaihtaminen uudempaan ei ole kätevälle miehelle useinkaan välttämätöntä. Pienelläkin kärryllä pääsee ihan minne haluaa – ainakin jos kysyy Kaino Salliselta. Juttu on julkaistu …

LUE LISÄÄ

Lehti teki murhan

Kun ei kenellekään kelvannut, Mobilisti 2000 saattoi siistin, mutta vaihteistovaivaisen Pontiac Grand Prix’n viimeiselle matkalleen. Kierrätyksestä huolehti Kuusakoski Oy.  Autokierrätystä …

LUE LISÄÄ

Mobilisti roadtrip: Belgradin ilmailumuseo

Vuonna 1957 perustettu Jugoslavian ilmavoimien museo on jännittävä geodeettinen kultakalamalja, joka pitää sisällään mieleenpainuvan kokoelman ilmailuhistoriaa sen alkuhämäristä Kosovon …

LUE LISÄÄ