Ketju kireällä – suomalaista polkupyöräsotaa

JAA
ARTIKKELI

Suomalainen salamasodankäynti ei moottoreita tarvinnut. Talvella luotettiin suksiin, kesällä jalkaväen etenemisvauhdin moninkertaisti polkupyörä. Jopa talvisotaan pyöriä pakko-otettiin kansalaisilta 10 000 kappaletta; omia pyöriä armeijalla oli syksyllä 1939 seitsemisen tuhatta. Jatkosodan syttyessä polkupyöriä riitti 85 % tarpeesta, joten niitä luovutettiin puolustusvoimille kymmeniä tuhansia. Kansanhuoltoministeriö jakoi armeijan pyörätilaukset suurimpien pyörätehtaiden kesken: Kone ja Terä (Peto, Tammer), Suomen […]

Nyt on tarjolla sellaista herkkua, että varasimme tämän jutun vain lehden tilanneille.

Jos jo olet tilaaja, pääset lukemaan jutun kirjautumalla sisään.

TILAA LEHTI

OLEN JO TILAAJA

Joko luit nämä autojutut:

Leonid – Automies

Leonid Brežneviä on pidetty pysähtyneisyyden ajan johtajana ja yhtenä Neuvostoliiton sortumisen pääarkkitehtina. Leonid-setä oli kuitenkin vannoutunut automies ja Auto Traderin lukija, jonka …

LUE LISÄÄ

Etusivu uusiksi!

Mobilisti 6/15 on painossa. Painokoneiden jo pyöriessä saimme maaliskuussa piilofarmarista henkilöautoksi muutetun Buickin veropäätöksen. Paljonko maksoi? Lue se lehdestä. Tilaa Mobilisti …

LUE LISÄÄ

Koeajossa nyt

Uusimmassa Mobilistissa koeajetaan Mustang SVO, Standard Vanguard Estate, IC Sport, International D-1200 ja Fiat 131 Racing. Tässä pientä videonpätkää koeajojen tiimellyksestä. Mobilistin …

LUE LISÄÄ