Ketju kireällä – suomalaista polkupyöräsotaa

JAA
ARTIKKELI

Suomalainen salamasodankäynti ei moottoreita tarvinnut. Talvella luotettiin suksiin, kesällä jalkaväen etenemisvauhdin moninkertaisti polkupyörä. Jopa talvisotaan pyöriä pakko-otettiin kansalaisilta 10 000 kappaletta; omia pyöriä armeijalla oli syksyllä 1939 seitsemisen tuhatta. Jatkosodan syttyessä polkupyöriä riitti 85 % tarpeesta, joten niitä luovutettiin puolustusvoimille kymmeniä tuhansia. Kansanhuoltoministeriö jakoi armeijan pyörätilaukset suurimpien pyörätehtaiden kesken: Kone ja Terä (Peto, Tammer), Suomen […]

Nyt on tarjolla sellaista herkkua, että varasimme tämän jutun vain lehden tilanneille.

Jos jo olet tilaaja, pääset lukemaan jutun kirjautumalla sisään.

TILAA LEHTI

OLEN JO TILAAJA

Joko luit nämä autojutut:

Mobilisti 2/2016 ilmestyy

Mobilistin vuoden toinen numero on mennyt painoon ja ilmestyy tilaajille perjantaina 4.3. Lehtipisteissä lehti on noin viikkoa myöhemmin. Tässä hieman maistiaisia kansainvälisestä …

LUE LISÄÄ

Finn-Leiju

Suomessa on valmistettu vähän kaikkea.  Jopa ilmatyynyaluksia. Finn-Leijua koeajettiin Mobilistin numerossa 2/2010.   Pidätkö lukemastasi? Tilaa Mobilisti. teksti: Janne Halmkrona kuvat: Matti …

LUE LISÄÄ

Mobilistin sisällöt vuoteen 2016

Tässä Mobilisti-lehden sisällysluettelo 1970-luvulta vuoden 2016 loppuun saakka. Vanhoja lehtiä voi tilata täältä. Järkevintä olisi tietenkin tilata uusi täältä sillä sen sisältö on …

LUE LISÄÄ