Ketju kireällä – suomalaista polkupyöräsotaa

JAA
ARTIKKELI

Suomalainen salamasodankäynti ei moottoreita tarvinnut. Talvella luotettiin suksiin, kesällä jalkaväen etenemisvauhdin moninkertaisti polkupyörä. Jopa talvisotaan pyöriä pakko-otettiin kansalaisilta 10 000 kappaletta; omia pyöriä armeijalla oli syksyllä 1939 seitsemisen tuhatta. Jatkosodan syttyessä polkupyöriä riitti 85 % tarpeesta, joten niitä luovutettiin puolustusvoimille kymmeniä tuhansia. Kansanhuoltoministeriö jakoi armeijan pyörätilaukset suurimpien pyörätehtaiden kesken: Kone ja Terä (Peto, Tammer), Suomen […]

Nyt on tarjolla sellaista herkkua, että varasimme tämän jutun vain lehden tilanneille.

Jos jo olet tilaaja, pääset lukemaan jutun kirjautumalla sisään.

TILAA LEHTI

OLEN JO TILAAJA

Joko luit nämä autojutut:

Sano seitsemän!

Vuoden 2017 seitsemäs Mobilisti löytyy kioskeista.  Tilaajathan saivat lehtensä jo jokin aika sitten. Tilaa sinäkin Mobilisti, niin saat ennen muita. Tässä pari reklaamia lehden …

LUE LISÄÄ

Best of Beaulieu

Jokakeväinen ja -syksyinen Beaulieun rompetori Etelä-Englannin New Forestissa on ollut Mobilistin toimittajien suosima vaelluskohde takavuosina. Nämäkin romut jäivät rannalle lehtijutuista …

LUE LISÄÄ

Uusi Mobilisti on ihan saaresta!

Uuden Mobilistin teemana on Iso-Britannian ajoneuvoteollisuus. Alla olevassa kuvagalleriassa on kuvia, jotka eivät mahtuneet lehden 20-sivuisiin kuvatalkoisiin. Mutta mitkä mahtuivat? Avaa …

LUE LISÄÄ