Ketju kireällä – suomalaista polkupyöräsotaa

JAA
ARTIKKELI

Suomalainen salamasodankäynti ei moottoreita tarvinnut. Talvella luotettiin suksiin, kesällä jalkaväen etenemisvauhdin moninkertaisti polkupyörä. Jopa talvisotaan pyöriä pakko-otettiin kansalaisilta 10 000 kappaletta; omia pyöriä armeijalla oli syksyllä 1939 seitsemisen tuhatta. Jatkosodan syttyessä polkupyöriä riitti 85 % tarpeesta, joten niitä luovutettiin puolustusvoimille kymmeniä tuhansia. Kansanhuoltoministeriö jakoi armeijan pyörätilaukset suurimpien pyörätehtaiden kesken: Kone ja Terä (Peto, Tammer), Suomen […]

Nyt on tarjolla sellaista herkkua, että varasimme tämän jutun vain lehden tilanneille.

Jos jo olet tilaaja, pääset lukemaan jutun kirjautumalla sisään.

TILAA LEHTI

OLEN JO TILAAJA

Joko luit nämä autojutut:

Mobilisti 6/2019 – Ilman reseptiä

Vuoden kuudes Mobilisti on ilmestynyt. Uusi numero anniskelee sivuillaan aimo hevoskuurin luettavaa. On Avantia ja höyryvenettä, Celesteä ja Broncoa. On kolaroidun Pontiacin oikomista ja Matran …

LUE LISÄÄ

J.E.G. HOBBY 1951

Suomalainen käsitöiden opettaja on perinteisesti tottunut tekemään kaiken itse. Hienoja työnäytteitä on kaappikellojen lisäksi valmistunut myös metallitöissä. Tarina on julkaistu …

LUE LISÄÄ

Lehti teki murhan

Kun ei kenellekään kelvannut, Mobilisti 2000 saattoi siistin, mutta vaihteistovaivaisen Pontiac Grand Prix’n viimeiselle matkalleen. Kierrätyksestä huolehti Kuusakoski Oy.  Autokierrätystä …

LUE LISÄÄ