Ketju kireällä – suomalaista polkupyöräsotaa

JAA
ARTIKKELI

Suomalainen salamasodankäynti ei moottoreita tarvinnut. Talvella luotettiin suksiin, kesällä jalkaväen etenemisvauhdin moninkertaisti polkupyörä. Jopa talvisotaan pyöriä pakko-otettiin kansalaisilta 10 000 kappaletta; omia pyöriä armeijalla oli syksyllä 1939 seitsemisen tuhatta. Jatkosodan syttyessä polkupyöriä riitti 85 % tarpeesta, joten niitä luovutettiin puolustusvoimille kymmeniä tuhansia. Kansanhuoltoministeriö jakoi armeijan pyörätilaukset suurimpien pyörätehtaiden kesken: Kone ja Terä (Peto, Tammer), Suomen […]

Nyt on tarjolla sellaista herkkua, että varasimme tämän jutun vain lehden tilanneille.

Jos jo olet tilaaja, pääset lukemaan jutun kirjautumalla sisään.

TILAA LEHTI

OLEN JO TILAAJA

Joko luit nämä autojutut:

Attilio Gatti Afrikassa

Italialais-amerikkalainen seikkailija ja tutkimusmatkailija Attilio Gatti tutustutti länsimaailmaa Afrikan ihmeisiin komean International-ajoneuvokaluston kuljettamana. Artikkeli julkaistiin …

LUE LISÄÄ

Autoliike Pekka Mäkinen- Suomen suurimman autoliikkeen nousu ja tuho

  Pekka Mäkisen autotalo on legenda, josta nykyään muistetaan lähinnä sen viimeinen olinpaikka. Mobilisti kävi paikalla vuonna 2005 ja selvitti suomen suurimman autoliikkeen oudon …

LUE LISÄÄ

KAMELI, HERBE JA FAIJA

Legendan mukaan Kulosaareen ajaneissa raitiovaunuissa oli muinoin kristalli-ikkunat. Sehän sopi hienostokaupunginosan imagoon. Totta tai ei, se oli silti pientä verrattuna siihen, minkälaista …

LUE LISÄÄ