Muuttaminen kannattaa aina

JAA
ARTIKKELI

Eräs ihmiskunnan vanhimpia ja turhauttavimpia materiaan liittyviä lauseita kuuluu: “Hukkasimme sen muutossa.”

Jokainen lienee kuullut tuon harmittavan sanonnan jossakin vaiheessa elämäänsä ja niinhän se menee, muutoissa katoaa tavaraa. Siksi olikin virkistävää, että Mobilistin toimituksen muuton kohdalla asetelma kääntyi päälaelleen: me löysimme koko ajan esineitä, joiden olemassaolosta emme joko tienneet tai jotka olimme yksinkertaisesti unohtaneet. Joukossa oli kirjoja, lehtiä, matkaradioita, kovasti kaivattuja lyijykyniä, pahasti yli-ikäisiä suklaapatukoita – niitä pahan päivän varoja – taiteellisia avaimenperiä, vuoden 1996 ilmoitushinnastoja, kiireellisiä muistioita markasta euroon siirtymisen vaikutuksista ulkomaisten tilaajien laskutukseen ja niin edelleen. Mutta ennen kaikkea löysimme valokuvia ja negatiiveja. Niiden joukossa oli mustavalkoisia, värillisiä, nykyaikaisia, ikivanhoja, dioja, polaroideja, valokopioita valokuvista, huonoja räpsäyksiä, mestariotoksia ja kaikkea siltä väliltä.

Totta puhuaksemme, suurin osa kuvalöydöksistä oli hautautunut elävältä ihan syystäkin. Ne olivat yksinkertaisesti tylsiä, teknisesti huonoja tai aiheeltaan masentavia. Monissa oli takana merkintöjä ammoisesta käytöstä lehdessä, joissakin taas tietoja kuvan kohteesta. Useimmat olivat vain filmille vangittuja hetkiä, joiden tarkasta ottoajasta tai -paikasta ei ollut pienintäkään vihjettä.

Olimme jo suunnitelleet tätä “Eilinen ei ruostu III”-albumia tietyn teeman ympärille, mutta kun muuttojylläyksen keskellä pläräsimme sormet ruvella laatikoiden uumenista pintautuneita kuvanivaskoja, tajusimme materiaalin olevan juuri sitä, mistä voisimme koota uuden albumin. Tällä kertaa teemana olisi yksinkertaisesti “kuvat, jotka löysimme muutossa”.

Emme voi taata, etteikö osa albumiin päätyneistä otoksista olisi jo joskus nähty Mobilistin, Mobilisti Seniorin tai jonkin muun, vielä vanhemman autojulkaisun sivuilla. Vuosikymmenien varrella silmiemme editse on kulkenut niin suuri määrä valokuvia, että tuskin kukaan pystyisi muistamaan niistä jokaisen. Mutta pyrimme poimimaan joukosta kuvat, jotka olisivat ennennäkemättömiä mahdollisimman monille.

Vaikeampaa oli tarkentaa kuvavalintoja siten, että ne kiinnostaisivat muitakin kuin vain toimituksen jäseniä. Meistä jokainen joutui turvautumaan häntäluuvaistoonsa ja sen jäljiltä hajontaa onkin kohtalaisesti; toimituksen jäseniä ei ole vieläkään valettu yhdellä ja samalla muotilla.

Kuten ennenkin, olemme kiinnostuneet kuulemaan lisätietoja ja oikaisuja tämän julkaisun aineistoon liittyen. Valitettavasti emme voi taata, että niitä kaikkia julkaistaisiin missään, mutta olisimme edes itse hieman viisaampia, emmekä toistaisi virheitämme jatkossa.

Ennen kuin jätämme teidät uskoon, että Mobilistin toimitus on onnistunut kumoamaan muutossa häviävän tavaran luonnonlain kokonaan, voimme lohduttaa tiedolla siitä, että kyllä materiaalia myös katosi muutossa. Onneksi pystymme ainakin useinmiten jättämään kaiken tuon riesan vain omaksi harmiksemme ja valitamme ääneen vain jos mikään muu ei auta.

Toivotamme teille antoisia selailuhetkiä tämän hieman oudon albumimme parissa. Totuttuun tapaan Eilinen ei ruostu -sarjan erikoisalbumin voi hankkia vain irtonumerona lehtipisteestä.

tekijät

Mobilisti on jo 40 vuotta toiminut ajoneuvokulttuurin ja alan harrastajien äänenkannattajana. Lehden linja on ollut alusta lähtien sama: Jos laite pitää pahaa ääntä ja/tai siinä on pyöriviä osia, se kuuluu Mobilisti-lehteen. Tilaajat saavat jokaisessa numerossa vähintään kahdeksan sivua enemmän luettavaa kuin irtonumero-ostajat. Nyt normaaliin Mobilistin tilaukseen kuuluu myös digilehti ja täydellinen lehtiarkisto numerosta 1/1979 aina tähän päivään saakka.

TILAA LEHTI

Joko luit nämä autojutut:

Missä kaikki ovat?

Uusin Mobilisti on painossa. Ohikiitävän hetken toimituksessa vallitsee pysähtyneisyyden aika. Katso kuvista, minkälaisessa sotk…miljöössä Mobilisti-lehteä tehdään. Valtava 70-luvun …

LUE LISÄÄ

Alfa Romeo Arna ja Datsun Cherry

Joskus kauan sitten pidettiin pelottavan hyvänä ideana yhdistää italialainen työllisyyspolitiikka ja japanilainen markkinatalous. Tuloksena oli Alfa Romeo Arna, jossa yhdistyi japanilainen …

LUE LISÄÄ

    Mobilisti 1/2021 – Turvallisia tiloja

    Vuoden ensimmäinen Mobilisti on ilmestynyt, joten mikäpä parempi idea, kuin erakoitua autotallin tai miesluolan turviin piiloon pahaa maailmaa. Lehden aiheita ovat mm. Chevrolet Camaro SS/RS …

    LUE LISÄÄ