Kerta se on ensimmäinenkö?

JAA
ARTIKKELI

Uuden Mustangin Suomen hinnat on julkistettu. Fordin tiedotteissa ja siten monien lehtijuttujen kärkenä on toistunut se, että Mustang tulee myyntiin Euroopassa ensimmäisen kerran sen 50-vuotisen tarinan aikana. Ai että kuinka? Mustang jopa esiteltiin Suomessa.

teksti: Matti Ouvinen, kuvat: Mobilistin arkisto, Ford

Mustangin maailmanensi-ilta ei tapahtunut New Yorkissa 13. huhtikuuta 1964, jolloin Fordin toimitusjohtaja Lee Iacocca esitteli uutuuden medialle vuoden 1964 maailmannäyttelyalueella. Suomen Jyväskylässä Mustang oli ollut kansan ihailtavana jo edellisenä päivänä. Jyväskyläläinen Ford-jälleenmyyjä Are Oy järjesti 12.4. Jyväskylän torilla autonäyttelyn, jonka vetonaulana oli uusi Ford-malli, josta oli juoruiltu autolehdistössä jo pitkään. Keskisuomalainen-lehdessä autosta oli jo edellisenä päivänä otettu kuva ja kattava selvitys uutuudesta.

Mustang otettiin Suomessakin tuontiohjelmaan. Niitä myytiin ensimmäisinä vuosina vähintäänkin kymmeniä. Tuonti jatkui myös vuonna 1973 esitellyn kutistuneen Mustang II:n myötä ainakin muutaman auton vuosivauhtia, vaikka USA:n Ford-tuotteiden maahantuonti tyrehtyi 70-luvun loppua kohden lähes kokonaan.

Muualla Euroopassa Mustangin tärkeitä myyntimaita olivat mm. vauraat Sveitsi, Ruotsi ja Luxemburg. Pelkästään länsinaapurissa Mustangeja myytiin satoja, ellei yli tuhat jo 60-luvulla.

Ranskalaisille Mustang oli 60-luvulla amerikkalaisen cooliuden symboli. Ranskan Danny, Johnny Hallyday ajoi Mustangilla sekä siviilissä että vuoden 1967 Monte-Carlo -rallissa. Serge Gainsbourg levytti Mustangista kertovan kappaleen (1968) ja Mustang oli pääosan esittäjänä Claude Lelouchin elokuvassa Mies ja nainen (1966). Meillä Suomessa Mustangin omistajia mm. Spede Pasanen ja pop-tähti Ann-Christine.

80-luvun uustuonnin myötä ponihanat aukesivat myös epävirallista tietä, ja Mustangeja laukkasi Suomeen kiihtyvää tahtia, mutta joinain vuosina myytiin muutamia uusiakin Mustangeja. Eniten 80-luvun lopun juppivuosina. Vuonna 1991 Fox-koppaisia Mustangeja myytiin Autotuojat ry:n tilastojen mukaan Suomessa kokonaista 42 kappaletta.

Umpimallisen Mustangin lähtöhinta Suomessa on 52 746,47 €.

Mobilisti on jo 40 vuotta toiminut ajoneuvokulttuurin ja alan harrastajien äänenkannattajana. Lehden linja on ollut alusta lähtien sama: Jos laite pitää pahaa ääntä ja/tai siinä on pyöriviä osia, se kuuluu Mobilisti-lehteen. Tilaajat saavat jokaisessa numerossa vähintään kahdeksan sivua enemmän luettavaa kuin irtonumero-ostajat. Nyt normaaliin Mobilistin tilaukseen kuuluu myös digilehti ja täydellinen lehtiarkisto numerosta 1/1979 aina tähän päivään saakka.

TILAA LEHTI

Joko luit nämä autojutut:

B-ryhmän latolöytö: Ford RS200

B-ryhmän ralliautoista viimeiseksi jäi Fordin RS200, joka ehti kilpakäyttöön viimeiseksi hirviöautojen vuodeksi. Sen kehittelyssä oli käytetty parasta, mitä Englannista saa. Cosworth vastasi …

LUE LISÄÄ

Luuvitonen!

Vuoden viides Mobilisti on ilmestynyt tilaajille tänään, ainakin niille joille posti on sen sallinut. Vaikka lehdellä on jälleen paljon pituutta, ei kaikki kuvattu materiaali millään mahtunut …

LUE LISÄÄ

Etusivu uusiksi!

Mobilisti 6/15 on painossa. Painokoneiden jo pyöriessä saimme maaliskuussa piilofarmarista henkilöautoksi muutetun Buickin veropäätöksen. Paljonko maksoi? Lue se lehdestä. Tilaa Mobilisti …

LUE LISÄÄ