Iloisesti itänaapurissa

JAA
ARTIKKELI

Viidettä kertaa järjestetty Moskau Klassik -tapahtuma ajettiin aurinkoisessa Moskovassa kesäkuun 26. päivä. Osallistuvia autoja oli vuosimallista 1916 aina vuoteen 1986 asti. Jopa lehdistömateriaalissa hämmästeltiin Mercedes-Benzien suosiota osallistujien keskuudessa; lähes puolet autoista oli tällä kertaa Mersuja. Mukana oli toki mielenkiintoistakin kalustoa…anteeksi siis…muutakin mielenkiintoista ajoneuvostoa. Paikalla nähtiin myös itänaapurin erikoisuuksia Jaltasta Tsaikaan. Tapahtuman vanhin auto oli ensimmäisenä matkaan lähtenyt 1916 Dodge.

Moskau Klassik Rally on koko perheen toiminnantäyteinen ajotapahtuma. Moskovan keskustasta – suuren yleisön edestä – lähtenyt ajo vei autokunnat 70 kilometrin reittiä myöten Venäjän liittovaltion suojelupalvelun (FSO:n) ajoharjoitteluradalle Moskovan ulkopuolelle. Siellä oli ohjelmassa mm. pallonheittotehtäviä ja liukkaanradan ajotaitokokeita. Myös FSB:n moottoripyöräsaattueen kuskit esittelivät ajotaitojaan yleisölle.

Tilaa Mobilisti, tiedät enemmän!

teksti: Matti Ouvinen
kuvat: Dmitri Zuev & Igor Skobelev via Oldtimer.ru

Mobilisti on jo 40 vuotta toiminut ajoneuvokulttuurin ja alan harrastajien äänenkannattajana. Lehden linja on ollut alusta lähtien sama: Jos laite pitää pahaa ääntä ja/tai siinä on pyöriviä osia, se kuuluu Mobilisti-lehteen. Tilaajat saavat jokaisessa numerossa vähintään kahdeksan sivua enemmän luettavaa kuin irtonumero-ostajat. Nyt normaaliin Mobilistin tilaukseen kuuluu myös digilehti ja täydellinen lehtiarkisto numerosta 1/1979 aina tähän päivään saakka.

TILAA LEHTI

Joko luit nämä autojutut:

    KAMELI, HERBE JA FAIJA

    Legendan mukaan Kulosaareen ajaneissa raitiovaunuissa oli muinoin kristalli-ikkunat. Sehän sopi hienostokaupunginosan imagoon. Totta tai ei, se oli silti pientä verrattuna siihen, minkälaista …

    LUE LISÄÄ

      Mobilisti 8/2016 on saapunut!

      Uusi numero on tilaajilla tänään 16.12. Lehtikioskeissa se on ensi viikolla. Tässä hieman kuvamaistiaisia tuoreesta lehdestä. Harrin Pähkinät -palstan kilpailussa Mobilisti-tuotepalkinnon …

      LUE LISÄÄ

      Sen on oltava ranskalainen

      BFG 1300 Ranskassa päätettiin 1970-luvulla elvyttää kotimainen moottoripyöräteollisuus. Yksi suurimpia teknisiä ongelmia oli alihankkijoiden puute, eihän maassa valmistettu komponentteja …

      LUE LISÄÄ