Uusi Mobilisti Senior on täällä!

JAA
ARTIKKELI

Jos posti on ruohonleikkuultaan ehtinyt kuljettaa, ovat tilaajamme saaneet tänään uusimman Mobilisti Senior -lehden. Kyseessähän on erikseen tilattava, mustavalkoiseen ainekseen keskittyvä lehti niille, joiden mielestä Mobilisti käsittelee liian uusia aiheita. Senior saapuu kioskeihin vasta ensi viikolla, mutta voit myös tilata sen täältä. Tässä maistiaisina lehden pääkirjoitus ja hiukan sen sisältöäkin.

Maahanmuuttajista kunnostusapua?

Maahanmuuttajista moni kuulemma kärsii siitä, ettei ole mitään tekemistä. Sen tajuan, että ulkomailla koulutetun lääkärin on maltettava, mutta vaikkapa ulkomailla töitä tehnyt autonasentaja? Siinähän ei ”riskinä” ole ihmishenki, kuten lääkärikoulutetulla. Mikä estäisi häntä hyödyntämästä taitojaan vaikka melkein heti. Hyvin mahdollista, että hänellä nimenomaan on tuntumaa vanhempiin autoihin?

Pääsiäisen tienoilla 2016 kaavailin matkaa mökille. Tiet olivat jo sulia, mutta autoni alla oli vielä painavat ja varsin kulumattomat nastarenkaat. Vaihtotyö kävisi jo sen verran 81V selälleni, etten itse edes yrittänyt vaihtaa renkaita. Ajelin tuttua teollisuusalueetta, etsien katsella jotakuta ”työhullua” suomalaista alan firmaa, joka olisi pyhästä huolimatta töissä – turhaan. Huomasin juuri avatun autokorjaamoon, joka näytti toimivalta. Kysyin, vaihdatteko renkaat, vaikka on pyhä (heille se ei ollut uskon pyhä). ”Miksi emme vaihtaisi, tuli ystävällinen vastaus. Aja sisälle halliin, hoidamme asian”, kehotti yrityksen edustaja täysin tajuttavalla suomenkielellä

Vanhanaikaiset mielipiteeni tekevät toki sen, etten minäkään ketä tahansa apuun pyytäisi. Nyt joudun kuitenkin katsomaan sivusta olettamaani joutenoloa (heitä on tässä lähellä) ja tunnen outoa omatunnon pistelyä.

Hekin olivat aikoinaan muukalaisia tänne tullessaan, tutut ”suomalaiset”(autoalan liikkeet), kuten Nikolajeff, Sidorow, Hans Koch, tai Bruno Knorn. Sittemmin isoja autoliikkeitä… ●

Kai L. Bremer

mobilisti_senior_4_16-2

mobilisti_senior_4_16-3

Mobilisti on jo 40 vuotta toiminut ajoneuvokulttuurin ja alan harrastajien äänenkannattajana. Lehden linja on ollut alusta lähtien sama: Jos laite pitää pahaa ääntä ja/tai siinä on pyöriviä osia, se kuuluu Mobilisti-lehteen. Tilaajat saavat jokaisessa numerossa vähintään kahdeksan sivua enemmän luettavaa kuin irtonumero-ostajat. Nyt normaaliin Mobilistin tilaukseen kuuluu myös digilehti ja täydellinen lehtiarkisto numerosta 1/1979 aina tähän päivään saakka.

TILAA LEHTI

Joko luit nämä autojutut:

    Mobilisti 8/2016 on saapunut!

    Uusi numero on tilaajilla tänään 16.12. Lehtikioskeissa se on ensi viikolla. Tässä hieman kuvamaistiaisia tuoreesta lehdestä. Harrin Pähkinät -palstan kilpailussa Mobilisti-tuotepalkinnon …

    LUE LISÄÄ

    Wartburg 353W

    Nuorena vanha Maailmankaikkeuden ensimmäisen Mobilisti-lehden takakannessa oli kokosivun mainos Wartburg 353:sta. Samaan aikaan, kun ensimmäinen Moblari käsitteli veteraaniautoina 60-luvun …

    LUE LISÄÄ

    Sininen Caprice

    Mobilisti 2000 –lehdessä 1/15 oli Chevrolet Capricea käsittelevä tarina. Jutussa mainittiin sarjamurhaajankin käyttäneen vastaavaa autoa. Tässä lisätietoa asiasta. Lokakuussa 2002 Maryland, …

    LUE LISÄÄ