Sen on oltava ranskalainen

JAA
ARTIKKELI

BFG 1300 Ranskassa päätettiin 1970-luvulla elvyttää kotimainen moottoripyöräteollisuus. Yksi suurimpia teknisiä ongelmia oli alihankkijoiden puute, eihän maassa valmistettu komponentteja moottoripyöriin. Autoihin kylläkin, joten niitä päätettiin hyödyntää. Tarina on julkaistu aiemmin Mobilistissa 6/2013. Tilaa sinäkin Mobilisti! teksti: Janne Halmkrona, kuvat: Matti Ouvinen Moottoripyörä keksittiin Ranskassa. Saksalaiset ovat yrittäneet vohkia kunniaa itselleen, mutta jo lähes pari vuosikymmentä […]

Nyt on tarjolla sellaista herkkua, että varasimme tämän jutun vain lehden tilanneille.

Jos jo olet tilaaja, pääset lukemaan jutun kirjautumalla sisään.

TILAA LEHTI

OLEN JO TILAAJA

Joko luit nämä autojutut:

Saaga sakukannuista

Vanha kunnon Nixmanni on briteille ja amerikkalaisille Jerry. Niinpä sakemannien suunnittelema – ja muiden kopioima – bensakanisteri tunnetaan vieläkin jerrykannuna. Tämä tarina on nähty …

LUE LISÄÄ

Arkistologiaa: Spider/Coupe = Spicup

Sateenvarjon voi avata ja sulkea, niin myös turvakaaren sisään katoavan kovakaton. Tällä kertaa arkistologin lapio osuu vuonna 1969 Geneven autonäyttelyssä esiteltyyn Bertone-konseptiautoon.  …

LUE LISÄÄ

Kun Opel ammuttiin raketilla taivaalle

Rakettien käyttö avaruuslennon voimanlähteenä kiinnosti tutkijoita jo viime vuosisadan alussa. Innokas nuori tutkija nimeltään Max Valier ehdotti asian tutkimista Fritz von Opelille vuoden 1927 …

LUE LISÄÄ