Minulle Vespan on oltava juuri se oikea, riittävän vanha malli. Jo vuosien ajan olen säännöllisesti surffaillut myyntipalstoja unelmoidakseni sellaisen ostamisesta. Vuosi sitten päätin viimein tehdä asian eteen jotain ja menin autokouluun ajaakseni moottoripyöräkortin. Sain kortin, vaikka ainoa aikaisempi kokemukseni moottoroiduista kaksipyöräisistä oli, kun pääsin lapsena kokeilemaan kaverini Samin Honda Monkeytä. Se päätyi sutimaan kolmen metrin päähän aitaa vasten. Tänä keväänä hankin oikean mallisen kypärän ja sivulaukut. Skootteri minulta tosin yhä puuttuu.
Päätin tutustua asiaan kesäkuun alussa käymällä vanhojen skootterien harrastajien tapahtumassa nimeltään Peltiparaati. Oheiset kuvat ovat sieltä. Peltiparaati oli ajotapahtuma, joka alkoi Sörnäisten rantatien huoltoasemalta, jatkui Vuosaareen ja päättyi Suvilahteen. Vespat olivat peltikauden laitteita ja luonnossa eikun kaupungissa ihan yhtä hienoja kuin kuvissakin. Tyylejä oli monia. Oli rottapyöriä, entisöityjä ja eri tavoin rakennettuja. Elokuvista tuttu modityyli oli vallitsevaa. Oli parkatakkeja, Dr. Martensin buutseja, RAF:n kokardeja ja lisäpeilejä.
Olen päättänyt ostaa Vespan tänä kesänä. Tarkoitukseni on ostaa pyörä Ranskasta ja ajaa sillä lomani ajan Välimeren rannikolla. Loman päätteeksi nostan skootterin tätä väliä säännöllisesti liikkuvan muuttoauton kyytiin ja lennän itse Suomeen odottelemaan Vespaa kotiin.
Pieneksi ongelmaksi on muodostunut ranskalaisten myyjien vastahakoisuus. Olen löytänyt paikalliselta myyntipalstalta useita todella hienoja Vespoja. Ranskasta kotoisin oleva ystäväni on lähettänyt muutamalle myyjälle viestejä. Yksikään ei ole vastannut, vielä. Silti aikatuluni on selvä. Kesäkuun lopussa lennän Ranskaan ja ostan Vespan. Ostosmatkastani kerrotaan syksyn Mobilistissa.
En ole vielä kertaakaan ajanut Vespalla tai millään muullakaan skootterilla.
Mobilisti on jo 40 vuotta toiminut ajoneuvokulttuurin ja alan harrastajien äänenkannattajana. Lehden linja on ollut alusta lähtien sama: Jos laite pitää pahaa ääntä ja/tai siinä on pyöriviä osia, se kuuluu Mobilisti-lehteen. Tilaajat saavat jokaisessa numerossa vähintään kahdeksan sivua enemmän luettavaa kuin irtonumero-ostajat. Nyt normaaliin Mobilistin tilaukseen kuuluu myös digilehti ja täydellinen lehtiarkisto numerosta 1/1979 aina tähän päivään saakka.
Vuoden kuudes Mobilisti on ilmestynyt myös irtomyyntipisteisiin! Kansikuva-autona on tällä kertaa vuoden 1962 Suomi-Thunderbird, jonka tarina kerrotaan lehden avausjutussa perinpohjin. Tutustumme …
Vuoden ensimmäinen Mobilisti on kioskeissa, keihäänkärkinään Saab 99 Turbo, Aston Martin DB2/4 Mark III, Buick LeSabre ja Harrikka Evo. Mukana myös Pontiac Fiero, Ferrari-replikana ja ilman ja …
Mobilistissa ja Mobilisti Seniorissa on sivuttu vuosien varrella Poliisin ajokalustoa useampaan otteeseen. Mobilisti esittää: Poliisikuvatalkoot. teksti: K.L.B. ja toimitus kuvat: Mobilistin …