Itä-Saksan ihmeitä

JAA
ARTIKKELI

Euroopassa oli kerran valtio, jonka on nykyään vaikea uskoa olleen oikeasti olemassa. Itä-Saksassa valtaa piti suunnitelmatalous, joka olisi hajonnut omaan mahdottomuuteensa ellei sitä olisi pitänyt koossa Moskovassa toiminut ylin valta. Järjestelmä toimi omalla tavallaan muutaman vuosikymmenen ajan. Kuten muukin yhteiskunta, saksalainen ajoneuvoteollisuus pääsi rakentamaan kommunismia keskusjohdon tieteellisen tarkkojen suunnitelmien mukaan. Itä-Saksassa oli lupa erikoistua lähinnä kaksitahtisten ajoneuvojen valmistamiseen. Niitä tuotiin Suomeen huomattavia määriä aivan eri mallien tuotannon alusta alkaen. Pääpaino oli kansanajoneuvoissa, mutta joskus itäsaksalainen insinööri pääsi toteuttamaan myös jotain vähemmän järkevää: kilpa-ajoneuvoja tai jopa henkilöautojen erikoiskoreja.

Nämä kuvat jäivät yli kootessamme Itä-Saksa -aiheisia kuvatalkoita seuraavaan lehteen. Mutta mitkä kuvat pääsivät lehteen? Tilaa Mobilisti niin näet itse.

Mobilisti on jo 40 vuotta toiminut ajoneuvokulttuurin ja alan harrastajien äänenkannattajana. Lehden linja on ollut alusta lähtien sama: Jos laite pitää pahaa ääntä ja/tai siinä on pyöriviä osia, se kuuluu Mobilisti-lehteen. Tilaajat saavat jokaisessa numerossa vähintään kahdeksan sivua enemmän luettavaa kuin irtonumero-ostajat. Nyt normaaliin Mobilistin tilaukseen kuuluu myös digilehti ja täydellinen lehtiarkisto numerosta 1/1979 aina tähän päivään saakka.

TILAA LEHTI

Joko luit nämä autojutut:

    Mobilisti 7/23 – Ajamisen iloa

    Mobilistin uusin numero on nyt lehtipisteissä! Sen kantta komistaa pronssinkullertava BMW 320i, aikansa menevimpien miesten sports sedan. Mukana myös 1951 Ford Taunus Cabrio, koruton Camry, ja …

    LUE LISÄÄ

      Mobilisti 5 / 2023 – Vain yksi sivu puuttuu

      Vuoden viides Mobilisti on ulkona. Painovirhepaholaisen riivaamana yksi sivu on lehdessä kahdesti, ja saman jutun lopetussivu puuttuu. Se on tässä ohessa, jotta Cagivan tekniset tiedotkin tulevat …

      LUE LISÄÄ

      Hylkyautovarikon haamut

      Helsingin kaupunki kerää väärin pysäköityjä tai hylättyjä ajoneuvoja varikolleen Tattarisuon teollisuusalueelle. Alueella on perinteisesti ollut pääasiassa nuhjuisia parhaan …

      LUE LISÄÄ