Itä-Saksan ihmeitä

JAA
ARTIKKELI

Euroopassa oli kerran valtio, jonka on nykyään vaikea uskoa olleen oikeasti olemassa. Itä-Saksassa valtaa piti suunnitelmatalous, joka olisi hajonnut omaan mahdottomuuteensa ellei sitä olisi pitänyt koossa Moskovassa toiminut ylin valta. Järjestelmä toimi omalla tavallaan muutaman vuosikymmenen ajan. Kuten muukin yhteiskunta, saksalainen ajoneuvoteollisuus pääsi rakentamaan kommunismia keskusjohdon tieteellisen tarkkojen suunnitelmien mukaan. Itä-Saksassa oli lupa erikoistua lähinnä […]

Nyt on tarjolla sellaista herkkua, että varasimme tämän jutun vain lehden tilanneille.

Jos jo olet tilaaja, pääset lukemaan jutun kirjautumalla sisään.

TILAA LEHTI

OLEN JO TILAAJA

Joko luit nämä autojutut:

Mobilisti 5/15

  Mobilisti 5/15 on painossa ja ilmestyy tilaajille 7.8. lisäsivuineen. Irtonumero-ostajien 100-sivuinen painos on lehtihyllyissä sitä seuraavalla viikolla. Kuvat: Matti Ouvinen & Tapio …

LUE LISÄÄ

Sen on oltava ranskalainen

BFG 1300 Ranskassa päätettiin 1970-luvulla elvyttää kotimainen moottoripyöräteollisuus. Yksi suurimpia teknisiä ongelmia oli alihankkijoiden puute, eihän maassa valmistettu komponentteja …

LUE LISÄÄ

Mobilisti roadtrip: Belgradin ilmailumuseo

Vuonna 1957 perustettu Jugoslavian ilmavoimien museo on jännittävä geodeettinen kultakalamalja, joka pitää sisällään mieleenpainuvan kokoelman ilmailuhistoriaa sen alkuhämäristä Kosovon …

LUE LISÄÄ