Itä-Saksan ihmeitä

JAA
ARTIKKELI

Euroopassa oli kerran valtio, jonka on nykyään vaikea uskoa olleen oikeasti olemassa. Itä-Saksassa valtaa piti suunnitelmatalous, joka olisi hajonnut omaan mahdottomuuteensa ellei sitä olisi pitänyt koossa Moskovassa toiminut ylin valta. Järjestelmä toimi omalla tavallaan muutaman vuosikymmenen ajan. Kuten muukin yhteiskunta, saksalainen ajoneuvoteollisuus pääsi rakentamaan kommunismia keskusjohdon tieteellisen tarkkojen suunnitelmien mukaan. Itä-Saksassa oli lupa erikoistua lähinnä kaksitahtisten ajoneuvojen valmistamiseen. Niitä tuotiin Suomeen huomattavia määriä aivan eri mallien tuotannon alusta alkaen. Pääpaino oli kansanajoneuvoissa, mutta joskus itäsaksalainen insinööri pääsi toteuttamaan myös jotain vähemmän järkevää: kilpa-ajoneuvoja tai jopa henkilöautojen erikoiskoreja.

Nämä kuvat jäivät yli kootessamme Itä-Saksa -aiheisia kuvatalkoita seuraavaan lehteen. Mutta mitkä kuvat pääsivät lehteen? Tilaa Mobilisti niin näet itse.

Mobilisti on jo 40 vuotta toiminut ajoneuvokulttuurin ja alan harrastajien äänenkannattajana. Lehden linja on ollut alusta lähtien sama: Jos laite pitää pahaa ääntä ja/tai siinä on pyöriviä osia, se kuuluu Mobilisti-lehteen. Tilaajat saavat jokaisessa numerossa vähintään kahdeksan sivua enemmän luettavaa kuin irtonumero-ostajat. Nyt normaaliin Mobilistin tilaukseen kuuluu myös digilehti ja täydellinen lehtiarkisto numerosta 1/1979 aina tähän päivään saakka.

TILAA LEHTI

Joko luit nämä autojutut:

Mobilisti 120 kansi

Mobilisti 1/20 –Kruzn’!

Vuoden ensimmäisessä Mobilistissa Hese Tolonen valottaa Stadin cruisingien alkutaivalta ja taustoja. Koeajossa on lopultakin kauan toivottu AMC Eagle, ensimmäinen nelivetohenkilöauto. Koeajossa …

LUE LISÄÄ

Alfa Romeo Arna ja Datsun Cherry

Joskus kauan sitten pidettiin pelottavan hyvänä ideana yhdistää italialainen työllisyyspolitiikka ja japanilainen markkinatalous. Tuloksena oli Alfa Romeo Arna, jossa yhdistyi japanilainen …

LUE LISÄÄ

Muulla tavalla Mulhousessa

Mulhousen automuseo Ranskassa on monille tuttu jättiläiskokoelma. Yleensä suurmuseosta nähdään vain kiiltäviä näyttelykuvia, mutta Mobilistin toimittaja sattui kesälomallaan paikalle …

LUE LISÄÄ