Euroopassa oli kerran valtio, jonka on nykyään vaikea uskoa olleen oikeasti olemassa. Itä-Saksassa valtaa piti suunnitelmatalous, joka olisi hajonnut omaan mahdottomuuteensa ellei sitä olisi pitänyt koossa Moskovassa toiminut ylin valta. Järjestelmä toimi omalla tavallaan muutaman vuosikymmenen ajan. Kuten muukin yhteiskunta, saksalainen ajoneuvoteollisuus pääsi rakentamaan kommunismia keskusjohdon tieteellisen tarkkojen suunnitelmien mukaan. Itä-Saksassa oli lupa erikoistua lähinnä kaksitahtisten ajoneuvojen valmistamiseen. Niitä tuotiin Suomeen huomattavia määriä aivan eri mallien tuotannon alusta alkaen. Pääpaino oli kansanajoneuvoissa, mutta joskus itäsaksalainen insinööri pääsi toteuttamaan myös jotain vähemmän järkevää: kilpa-ajoneuvoja tai jopa henkilöautojen erikoiskoreja.
Nämä kuvat jäivät yli kootessamme Itä-Saksa -aiheisia kuvatalkoita seuraavaan lehteen. Mutta mitkä kuvat pääsivät lehteen? Tilaa Mobilisti niin näet itse.
Mobilisti on jo 40 vuotta toiminut ajoneuvokulttuurin ja alan harrastajien äänenkannattajana. Lehden linja on ollut alusta lähtien sama: Jos laite pitää pahaa ääntä ja/tai siinä on pyöriviä osia, se kuuluu Mobilisti-lehteen. Tilaajat saavat jokaisessa numerossa vähintään kahdeksan sivua enemmän luettavaa kuin irtonumero-ostajat. Nyt normaaliin Mobilistin tilaukseen kuuluu myös digilehti ja täydellinen lehtiarkisto numerosta 1/1979 aina tähän päivään saakka.
Mielestäni tämä arkistoihini uinut löydös vuodelta 1958 ansaitsee julkitulon. Se todistaa unohdetusta vaiheesta, jolloin toimi autoja maahantuova firma nimeltään Kansanauto Oy, käytännössä …
Jaakkolaa otti päähän, isosti. Talouslautakunnan kokous ei ollut mennyt aivan suunnitelmien mukaan. Tarina on julkaistu aiemmin Mobilistissa 8/08. teksti: Matti Ouvinen kuvat: Matti Ouvinen, …