Itä-Saksan ihmeitä

JAA
ARTIKKELI

Euroopassa oli kerran valtio, jonka on nykyään vaikea uskoa olleen oikeasti olemassa. Itä-Saksassa valtaa piti suunnitelmatalous, joka olisi hajonnut omaan mahdottomuuteensa ellei sitä olisi pitänyt koossa Moskovassa toiminut ylin valta. Järjestelmä toimi omalla tavallaan muutaman vuosikymmenen ajan. Kuten muukin yhteiskunta, saksalainen ajoneuvoteollisuus pääsi rakentamaan kommunismia keskusjohdon tieteellisen tarkkojen suunnitelmien mukaan. Itä-Saksassa oli lupa erikoistua lähinnä kaksitahtisten ajoneuvojen valmistamiseen. Niitä tuotiin Suomeen huomattavia määriä aivan eri mallien tuotannon alusta alkaen. Pääpaino oli kansanajoneuvoissa, mutta joskus itäsaksalainen insinööri pääsi toteuttamaan myös jotain vähemmän järkevää: kilpa-ajoneuvoja tai jopa henkilöautojen erikoiskoreja.

Nämä kuvat jäivät yli kootessamme Itä-Saksa -aiheisia kuvatalkoita seuraavaan lehteen. Mutta mitkä kuvat pääsivät lehteen? Tilaa Mobilisti niin näet itse.

Mobilisti on jo 40 vuotta toiminut ajoneuvokulttuurin ja alan harrastajien äänenkannattajana. Lehden linja on ollut alusta lähtien sama: Jos laite pitää pahaa ääntä ja/tai siinä on pyöriviä osia, se kuuluu Mobilisti-lehteen. Tilaajat saavat jokaisessa numerossa vähintään kahdeksan sivua enemmän luettavaa kuin irtonumero-ostajat. Nyt normaaliin Mobilistin tilaukseen kuuluu myös digilehti ja täydellinen lehtiarkisto numerosta 1/1979 aina tähän päivään saakka.

TILAA LEHTI

Joko luit nämä autojutut:

Sekaisin Marionista

On asioita, jotka jäävät mieleen. Lukijamme lähetti meille maaliskuisen Haukiputaan ja Kiimingin seutujen paikallislehti Rantapohjan. 16-sivuinen lehtinen oli uhrannut kokonaisen aukeaman …

LUE LISÄÄ

Kuvagalleria: Mobilisti 3/2015

Mobilisti 3/2015 on painossa ja ilmestyy tilaajille 24.4.

LUE LISÄÄ

Yllätä äiti!

Lahden Classic motor show jatkuu! Huomisen äitienpäivän kunniaksi päivänsankarin voi yllättää esimerkiksi yhteisellä ajalla Lahdessa.

LUE LISÄÄ