Itä-Saksan ihmeitä

JAA
ARTIKKELI

Euroopassa oli kerran valtio, jonka on nykyään vaikea uskoa olleen oikeasti olemassa. Itä-Saksassa valtaa piti suunnitelmatalous, joka olisi hajonnut omaan mahdottomuuteensa ellei sitä olisi pitänyt koossa Moskovassa toiminut ylin valta. Järjestelmä toimi omalla tavallaan muutaman vuosikymmenen ajan. Kuten muukin yhteiskunta, saksalainen ajoneuvoteollisuus pääsi rakentamaan kommunismia keskusjohdon tieteellisen tarkkojen suunnitelmien mukaan. Itä-Saksassa oli lupa erikoistua lähinnä kaksitahtisten ajoneuvojen valmistamiseen. Niitä tuotiin Suomeen huomattavia määriä aivan eri mallien tuotannon alusta alkaen. Pääpaino oli kansanajoneuvoissa, mutta joskus itäsaksalainen insinööri pääsi toteuttamaan myös jotain vähemmän järkevää: kilpa-ajoneuvoja tai jopa henkilöautojen erikoiskoreja.

Nämä kuvat jäivät yli kootessamme Itä-Saksa -aiheisia kuvatalkoita seuraavaan lehteen. Mutta mitkä kuvat pääsivät lehteen? Tilaa Mobilisti niin näet itse.

Mobilisti on jo 40 vuotta toiminut ajoneuvokulttuurin ja alan harrastajien äänenkannattajana. Lehden linja on ollut alusta lähtien sama: Jos laite pitää pahaa ääntä ja/tai siinä on pyöriviä osia, se kuuluu Mobilisti-lehteen. Tilaajat saavat jokaisessa numerossa vähintään kahdeksan sivua enemmän luettavaa kuin irtonumero-ostajat. Nyt normaaliin Mobilistin tilaukseen kuuluu myös digilehti ja täydellinen lehtiarkisto numerosta 1/1979 aina tähän päivään saakka.

TILAA LEHTI

Joko luit nämä autojutut:

Ennen oli rautaa

Mobilisti 5/17 on painossa ja ilmestyy 4.8. Lehdessä on perinteisten ajoneuvoaiheiden kyydissä myös rosoisen elämänmakuista romustamista niin toimituksen kuin vakituisen avustajakunnan …

LUE LISÄÄ

Valoa vuoden pimeimpään aikaan

Mobilisti 8/2017, jonka tilaajat osaavat varmaankin jo ulkoa, on päätynyt viimein myös irtomyyntiin. Lehden sivuilla ei vieläkään voi toistaa koeajettujen autojen käynnistymisen eikä oven …

LUE LISÄÄ

Mobilisti 4/18 – Kesä lyhyt, Mobla pitkä

Vuoden neljäs Mobilisti on ilmestynyt! Numerossa 4/2018 mm. kesään hyvin sopiva Ferrari Testarossan talvikoeajo, Packard 1952, intin Land Cruiser HJ80 ja kaislanvihreä Opel Corsa. Kerromme myös …

LUE LISÄÄ