Itä-Saksan ihmeitä

JAA
ARTIKKELI

Euroopassa oli kerran valtio, jonka on nykyään vaikea uskoa olleen oikeasti olemassa. Itä-Saksassa valtaa piti suunnitelmatalous, joka olisi hajonnut omaan mahdottomuuteensa ellei sitä olisi pitänyt koossa Moskovassa toiminut ylin valta. Järjestelmä toimi omalla tavallaan muutaman vuosikymmenen ajan. Kuten muukin yhteiskunta, saksalainen ajoneuvoteollisuus pääsi rakentamaan kommunismia keskusjohdon tieteellisen tarkkojen suunnitelmien mukaan. Itä-Saksassa oli lupa erikoistua lähinnä kaksitahtisten ajoneuvojen valmistamiseen. Niitä tuotiin Suomeen huomattavia määriä aivan eri mallien tuotannon alusta alkaen. Pääpaino oli kansanajoneuvoissa, mutta joskus itäsaksalainen insinööri pääsi toteuttamaan myös jotain vähemmän järkevää: kilpa-ajoneuvoja tai jopa henkilöautojen erikoiskoreja.

Nämä kuvat jäivät yli kootessamme Itä-Saksa -aiheisia kuvatalkoita seuraavaan lehteen. Mutta mitkä kuvat pääsivät lehteen? Tilaa Mobilisti niin näet itse.

Mobilisti on jo 40 vuotta toiminut ajoneuvokulttuurin ja alan harrastajien äänenkannattajana. Lehden linja on ollut alusta lähtien sama: Jos laite pitää pahaa ääntä ja/tai siinä on pyöriviä osia, se kuuluu Mobilisti-lehteen. Tilaajat saavat jokaisessa numerossa vähintään kahdeksan sivua enemmän luettavaa kuin irtonumero-ostajat. Nyt normaaliin Mobilistin tilaukseen kuuluu myös digilehti ja täydellinen lehtiarkisto numerosta 1/1979 aina tähän päivään saakka.

TILAA LEHTI

Joko luit nämä autojutut:

Unohditko lahjat? Vielä ehdit tilata Mobilistin!

Mobilistin toimitus toivottaa kaikille hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta. Unohtuiko joululahjojen hankkiminen? Ei hätää, Mobilistin ehdit tilata vaikka aattoiltana. Oivallinen keino …

LUE LISÄÄ

Mobilisti 4/2016 on kaupoissa!

Tuore Mobilisti on nyt myös kaupoissa ja lehtikioskeissa. Juhannuksen kunniaksi irtonumerossakin on huimat 108 sivua! (Tilaajilla 116.) Tässä kuvapotkuria lehden ajoneuvoaiheista. Katso myös …

LUE LISÄÄ

Mobilisti 3/23 – Veijareita ja mobilisteja

Kevät tulee samalla varmuudella kuin vuoden kolmas Mobilisti. Kansien väliin on kerätty tällä kertaa roimasti Amerikkaa. Tapaamme Rambler Americanin, Packard Patricianin ja Ford LTD Country …

LUE LISÄÄ