Yllätyslahja

JAA
ARTIKKELI

Joulun alla vaimoni osti netistä kokoelman puisia pienoislaivoja lahjaksi kahdeksanvuotiaalle pojallemme. Noudin paketin Lahdesta, jossa ystävällinen mies ojensi minulle paketin. Toivotimme toisillemme hyvät joulut ja minä lähdin ajamaan kohti Helsinkiä. Kotona paketoin lahjan kiireessä salaisuuden säilyttämiseksi.

Vasta jouluaattona laatikosta löytyi pieni kirjekuori, jossa olivat tässä nähtävät valokuvat ja hyvän joulun toivotukset Mobilistin toimitukselle. Laivojen myyjä, Ilkka Paananen, oli hoksannut yhteyden ja päättänyt jakaa kuvat lukijoidemme kanssa.

Jan Enqvist

Ilkka Paanasen eno Oiva Pohjola moottoripyöräili ennen sotia tyylikkäästi: Ariel Red Hunter oli arvostettu 500-kuutioinen urheilupyörä, joka ei ollut kenen hyvänsä ulottuvilla. Tunnistamatta jäävällä motoristitoverilla oli allaan New Imperial, nopea puolilitrainen britti sekin. Molemmissa pyörissä on yksisylinterisyydestään huolimatta kaksoispakoputkisto, joka kuului vain valmistajiensa tehokkaimpiin malleihin. Kuva on otettu Virojoella.

Paanaset olivat autoilijasukua: Ilkka Paanasen setä Arvo Paananen ajoi Pirkanmaalla sodan jälkeen perheelleen elannon autolla, joka valitettavasti jää varmuudella tunnistamatta. Opel Blitz?

Ilkka Paananen siskonsa Tuulan kanssa patanokka-Volvon konepellillä 50-luvun Lahdessa. Volvot olivat kaikista armeijan huutokauppaamista kuorma-autoista halutuimpia, sillä ne olivat umpiraudan maineessa.

Kuvaan ei ole mitään taustatietoja, mutta perinteinen pihapiiri on 1929/30 Pontiacin rekisteritunnuksesta päätellen jossakin Hämeessä.

Lähiöt toivat 50-luvulta alkaen nykyajan mukavuudet tavallisten ihmisten ulottuville. Paanaset kävivät 60-luvulla sukuloimassa Helsingin Kannelmäessä. Urheilu-roadsterin puikoissa on Ilkka Paanasen pikkuserkku Timo Saartoniemi, vierellä on isän kiiltävä Moskvitsh.

Ilkka Paanasen isä otti aikoinaan Kuplalla mittaa Mossesta Porvoo-Lahti -välillä. Kuvasta päätellen itä voitti tämän ottelun – osittain siitä syystä, että Kuplan keula on sukeltanut jarrutuksessa Mossen puskurin alitse.

Mobilisti on jo 40 vuotta toiminut ajoneuvokulttuurin ja alan harrastajien äänenkannattajana. Lehden linja on ollut alusta lähtien sama: Jos laite pitää pahaa ääntä ja/tai siinä on pyöriviä osia, se kuuluu Mobilisti-lehteen. Tilaajat saavat jokaisessa numerossa vähintään kahdeksan sivua enemmän luettavaa kuin irtonumero-ostajat. Nyt normaaliin Mobilistin tilaukseen kuuluu myös digilehti ja täydellinen lehtiarkisto numerosta 1/1979 aina tähän päivään saakka.

TILAA LEHTI

Joko luit nämä autojutut:

Ympäri käydään, yhteen tullaan

Maailma tuli jälleen todistettua pieneksi, kun taannoin availin sähköpostejani. Yhdessä niistä pyydettiin tunnistusapua pohjoisella Uudellamaalla seisovaan autoon. teksti: Tero Ilola, kuvat: …

LUE LISÄÄ

Sähköistä suhinaa – Saab 99 EMS

Saab 99 oli ruotsalaistehtaan kurotus keskiluokkaan. 99 EMS tarjosi ruiskumoottorin tehoa ja miellyttäviä mukavuusvarusteita 70-luvun menestyville miehille. Juttu on julkaistu aiemmin Mobilistissa …

LUE LISÄÄ

Brooklands – museoiden aatelia

Mobilistin numerossa 4/2009 raportoitiin roadtripistä Englantiin. Iskuryhmä osti Rover Metron ja vieraili mm. Brooklandsin museossa. Juttuun ei mahtunut kuin murto-osa kuvista, joten tässä hieman …

LUE LISÄÄ