Uusi Mobilisti Senior on täällä!

JAA
ARTIKKELI

Jos posti on ruohonleikkuultaan ehtinyt kuljettaa, ovat tilaajamme saaneet tänään uusimman Mobilisti Senior -lehden. Kyseessähän on erikseen tilattava, mustavalkoiseen ainekseen keskittyvä lehti niille, joiden mielestä Mobilisti käsittelee liian uusia aiheita. Senior saapuu kioskeihin vasta ensi viikolla, mutta voit myös tilata sen täältä. Tässä maistiaisina lehden pääkirjoitus ja hiukan sen sisältöäkin.

Maahanmuuttajista kunnostusapua?

Maahanmuuttajista moni kuulemma kärsii siitä, ettei ole mitään tekemistä. Sen tajuan, että ulkomailla koulutetun lääkärin on maltettava, mutta vaikkapa ulkomailla töitä tehnyt autonasentaja? Siinähän ei ”riskinä” ole ihmishenki, kuten lääkärikoulutetulla. Mikä estäisi häntä hyödyntämästä taitojaan vaikka melkein heti. Hyvin mahdollista, että hänellä nimenomaan on tuntumaa vanhempiin autoihin?

Pääsiäisen tienoilla 2016 kaavailin matkaa mökille. Tiet olivat jo sulia, mutta autoni alla oli vielä painavat ja varsin kulumattomat nastarenkaat. Vaihtotyö kävisi jo sen verran 81V selälleni, etten itse edes yrittänyt vaihtaa renkaita. Ajelin tuttua teollisuusalueetta, etsien katsella jotakuta ”työhullua” suomalaista alan firmaa, joka olisi pyhästä huolimatta töissä – turhaan. Huomasin juuri avatun autokorjaamoon, joka näytti toimivalta. Kysyin, vaihdatteko renkaat, vaikka on pyhä (heille se ei ollut uskon pyhä). ”Miksi emme vaihtaisi, tuli ystävällinen vastaus. Aja sisälle halliin, hoidamme asian”, kehotti yrityksen edustaja täysin tajuttavalla suomenkielellä

Vanhanaikaiset mielipiteeni tekevät toki sen, etten minäkään ketä tahansa apuun pyytäisi. Nyt joudun kuitenkin katsomaan sivusta olettamaani joutenoloa (heitä on tässä lähellä) ja tunnen outoa omatunnon pistelyä.

Hekin olivat aikoinaan muukalaisia tänne tullessaan, tutut ”suomalaiset”(autoalan liikkeet), kuten Nikolajeff, Sidorow, Hans Koch, tai Bruno Knorn. Sittemmin isoja autoliikkeitä… ●

Kai L. Bremer

mobilisti_senior_4_16-2

mobilisti_senior_4_16-3

Mobilisti on jo 40 vuotta toiminut ajoneuvokulttuurin ja alan harrastajien äänenkannattajana. Lehden linja on ollut alusta lähtien sama: Jos laite pitää pahaa ääntä ja/tai siinä on pyöriviä osia, se kuuluu Mobilisti-lehteen. Tilaajat saavat jokaisessa numerossa vähintään kahdeksan sivua enemmän luettavaa kuin irtonumero-ostajat. Nyt normaaliin Mobilistin tilaukseen kuuluu myös digilehti ja täydellinen lehtiarkisto numerosta 1/1979 aina tähän päivään saakka.

TILAA LEHTI

Joko luit nämä autojutut:

Mobilisti 1/22

Mobilisti 1/2022 – Mobilisti kestää!

Tuotantokauden ensimmäinen Mobilisti on ilmestynyt. Ajoneuvotarjotin on katettu kuuautojen historialla, Datsunien tulolla Suomeen, coupe-Mersulla, GT-Dartilla, DKW Mungalla, ja Honda VF10000R:llä. …

LUE LISÄÄ

Muulla tavalla Mulhousessa

Mulhousen automuseo Ranskassa on monille tuttu jättiläiskokoelma. Yleensä suurmuseosta nähdään vain kiiltäviä näyttelykuvia, mutta Mobilistin toimittaja sattui kesälomallaan paikalle …

LUE LISÄÄ

Kehitysmaa-ajoneuvo

Fordson E83W Utilecon 1952 Miksi alkeellista, puurakenteista, avuttoman hidasta tila-autoa valmistettiin vielä 1950-luvun lopulla? Koska se oli Ford, englantilainen ja suunniteltu meille …

LUE LISÄÄ