Loch Hagnäsin hirviö

JAA
ARTIKKELI

Mikäli Top Gearin suorittama Englannin kanaalin ylitys perämoottoroidulla Toyota Hiluxilla oli mielestäsi jotakin, olet väärässä. Hullut englantilaiset kun ylittivät kanaalin jo 1963 nelivetoisella kelluvalla Fordson Majorilla. Tottakai amfibiotraktoria esiteltiin Suomessakin. Juttu julkaistiin Mobilisti-lehdessä 1/2008. Jos pidät lukemastasi, tilaa ihmeessä Mobilisti! (Siihen saattaa olla pian entistäkin parempia syitä.)

teksti: Matti Ouvinen

kuvat: Fordin arkistot

Englantilainen County Tractors oli yksi monista pajoista, jotka modifioivat Fordin ja Fordsonin traktoreita nelivetoisiksi. Countyn eniten myytyjä tuotteita oli Super 4, neliveto-Majuri, sekä soiden ojituksessa käytetty telaketjuversio. Koska pehmeimmissä suo-olosuhteissa painavalla telaketjumallilla oli vaikeuksia pysyä pinnalla, suunniteltiin Countyn pajalla kevyempi, ylikokoisilla Goodyear-gummeilla kulkeva soiden Titanic – kelluva Sea Horse.

Laskelmat pitivät paikkansa, ja laite kellui. Ensikokeissa huomattiin, ettei renkaiden kuvio kuljeta laitetta kovin vikkelästi eteenpäin, mutta pakittaminen sujui vauhdikkaammin. Täten rengastus käännettiin väärinpäin. Kelluvuutta lisättiin vanteisiin sijoitetuilla suljetuilla ilmatiloilla sekä etu- ja takapään ponttooneilla. Countyllä oli käsissään markkinoiden ainoa amfibiotraktori; tätä päätettiin todistella julkisuutempulla. Maailman ainoalla traktorilla ylitettäisiin Englannin kanaali.

Kanaalia ylittämään ei lähdetty eilisen teeren poikina.999HOR-tunnuksin liikkunut Merihevonen varustettiin lisätankeilla, kone ja voimansiirto varustettiin merivettä kestävillä tiivisteillä, ilmanputsari siirrettiin korkeammalle turvaan vedeltä, ja öljytikut tiivisteillä ja kierteillä varustetuilla malleilla. Sitten vain odotettiin sopivia säitä. 30. heinäkuuta 1963 H-hetki koitti, ja kumipukuun sonnustautunut David Tapp lähti puksuttamaan Ranskan länsirannikolta. Lähtöpaikaksi oli valittu Calais’n lähellä oleva Harmaan Nenän Niemi, Cap Gris Nez, josta etäisyys saarivaltioon oli kaikkein lyhin. Seitsemän tunnin ja 50 minuutin seilaamisen jälkeen Tapp saapui Kingsdowniin, Doverin valkoisten kallioiden juurelle. Heti maissa trarran perään istutettiin aura, ja Tapp alkoi kyntää näytösluontoisesti. touhu tosin loppui lyhyeen; parinkymmentä metriä vakoa takanaan Merihepo totesi menoveden loppuneen ja sammui siihen paikkaan. Julkisuustemppu oli kuitenkin menestys.

Sea Horsea kierrätettiin pr-kiertueella, ja erinäisiä uintinäytöksiä Countyn valmistamilla Sea Horseilla järjestettiin aina Yhdysvaltoja ja Neuvostoliittoa myöten. Myyntimenestys ei laite ollut, mutta muutamia yksilöitä tiedettiin myydyn myös itänaapuriin soiden kuivatustöihin. Kanaalin ylittänyt 999HOR merihepo pulikoi  suomalaisissa koekilvissä komeasti Hakaniemen vesissä ja on esillä Olympiastadionin parkkiksella muun näyttelykaman joukossa. Myöhemmin 999HOR muunnettiin tavalliseksi Countyn neliveto-majuriksi ja myytiin normaalina trarrana Englannissa.

Mobilisti on jo 40 vuotta toiminut ajoneuvokulttuurin ja alan harrastajien äänenkannattajana. Lehden linja on ollut alusta lähtien sama: Jos laite pitää pahaa ääntä ja/tai siinä on pyöriviä osia, se kuuluu Mobilisti-lehteen. Tilaajat saavat jokaisessa numerossa vähintään kahdeksan sivua enemmän luettavaa kuin irtonumero-ostajat. Nyt normaaliin Mobilistin tilaukseen kuuluu myös digilehti ja täydellinen lehtiarkisto numerosta 1/1979 aina tähän päivään saakka.

TILAA LEHTI

Joko luit nämä autojutut:

Mobilisti 3/21 – Tämä puoli ylöspäin

Tuotantokauden kolmas Mobilisti on nyt lehtipisteissä! Se on täynnä asiaa, jonka parissa setämies sekä viihtyy että viisastuu. Fiilistele elämää nähneen Suomi-MGA:n äärellä ja lue …

LUE LISÄÄ

Mobilisti 5/2020 – Pojat on poikia.

Vuoden viides Mobilisti on ilmestynyt tilaajille ja nyt myös irtonumeromyyntiin lehtipisteisiin. Vitosen aiheina ovat mm. seuraavat: Lehtimagnaatti Urpo Lahtisen BMW M635 CSi 1985 …

LUE LISÄÄ

Mobilisti 1/2018 – Rolle & Polle

Vuoden ensimmäinen Mobilisti on ilmestynyt tilaajille. Irtonumeromyynnissä se on ensi viikon tiistaina! Tässä pientä esimakua lehden sisällöstä. Jos et ole jo tilaaja, helpointa Mobilistin …

LUE LISÄÄ